Brook Andrew

Brook Andrew, artist news, exhibitions and artworks

WITNESS commission at Lyon Housemuseum, Melbourne, Australia.

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WITNESS

a unique commission for the Lyon Housemuseum, Melbourne, Australia.

 

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All images: WITNESS, 2014. Site specific installation, Lyon Housemuseum, Melbourne Australia.
Silkscreen print on metalic foil mounted on Alucobond. Black foam, neon, theatre light, sand bags, pulleys and black trickline rope.
Image courtesy Lyon Housemuseum and Lyon Collection. Photography Dianna Snape.

 

Notes à propos de l’œuvre WITNESS de Brook Andrew

par Christopher Chapman

 

L’installation WITNESS (TEMOIN) de Brook Andrew active des vecteurs d’énergie d’une rare puissance. Telle une partition symphonique, l’œuvre se déploie dans un espace où les images grondent et s’élèvent. Des figures humaines, un mammifère, des bâtiments, un nuage atomique de débris et de fumée, des anneaux de néon et une scène éclairée convergent depuis des dimensions parallèles.

Les images émergent de récits historiques connus. Elles ont été sélectionnées par l’artiste à partir d’une collection de cartes postales et de photographies publiques et privées, rassemblées au cours de ses voyages autour du monde. Elles ont été produites à différentes périodes et créées en tant que documents, souvenirs et archives. A l’origine, ces images ne sont pas passives ni innocentes – elles ont été conçues à des fins de consommation. L’artiste les décrit comme des « pièces à conviction ». Il les a éditées, reproduites, remixées, extraites de leurs limites figées, réanimées, et mises en espace pour être réincarnées.

L’attrait pour le subconscient, qui a fasciné les dadaïstes en Europe ou les surréalistes au niveau mondial, trouve un écho pertinent dans le projet artistique de Brook Andrew. La célèbre peinture d’une pipe à tabac, du surréaliste belge Renée Magritte, porte l’inscription « ceci n’est pas une pipe ». Le vrai titre de la peinture La Trahison des images avise du danger de confondre l’image et la chose elle-même. En tant qu’artiste, Brook Andrew travaille à redonner corps à des images et à des voix en déployant et réassemblant les langages de l’architecture et de la communication publique, en explorant les possibilités des matériaux et en se laissant guider par les forces du hasard et de son intuition – et ce depuis deux décennies.

Ici vos sensations sont de la plus haute importance. Comment réagissez-vous en vous déplaçant dans cette installation ? Je suis impressionné par la force que dégage cette œuvre– sa taille vertigineuse, la tonalité industrielle, l’audace de l’impression à l’encre sur feuille d’argent. Au milieu de tout cela, je me retrouve témoin – de ces images dynamitées hors des idéologies dominantes.

Dr Christopher Chapman a collaboré pour la première fois avec Brook Andrew au milieu des années 1990, il est actuellement conservateur en chef à la National Portrait Gallery of Australia, à Canberra.

 

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Notes on Brook Andrew’s WITNESS

by Christopher Chapman

Brook Andrew activates strong vectors of energy in the installation WITNESS. It’s an artistic work that rises in the space like a dramatic orchestral score – the images boom and soar. Human figures, a mammal, buildings, an atomic cloud of smoke and debris, neon rings and a stage-spotlight have converged from parallel dimensions.

The images arise from known histories. They have been selected by the artist from a collection that includes postcards and public and private photographs – gathered on his travels around the world. The images have been produced across time, created as documents, records and souvenirs. In their origins they are not passive or innocent images – they are designed for consumption. The artist says the images are ‘evidence’. He edits them, re-produces them, remixes them, removes them from their frozen confines, re-animates them, and gives them space to become embodied.

The appeal of the subconscious mind that fascinated Dada artists in Europe and Surrealist artists globally is equally relevant to Brook Andrew’s artistic project. Belgian surrealist artist Rene Magritte’s famous 1929 painting of a tobacco pipe is inscribed this is not a pipe (ceci n’est pas un pipe). The painting’s actual title The treachery of images points to the danger of mistaking the image for the thing itself. As an artist Brook Andrew has worked to re-embody images and voice by unfolding and reassembling the languages of architecture and public communication, exploring the possibilities of materials, and being open to the forces of chance and intuition – for two decades.

Your feelings are of the utmost importance here. How do you react as you move through this installation? I am impressed by the muscularity of the work – the dramatic scale; the industrial tone; the boldness of the screen-printed ink on silver-foil. And in all this I am the witness – to images exploded out of dominant ideologies.

Dr Christopher Chapman first worked with Brook Andrew in the mid-1990s and is currently Senior Curator at the National Portrait Gallery of Australia, Canberra.

 

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Written by brookandrew

April 16, 2014 at 11:40 PM

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